„Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu eura u Republici Hrvatskoj“ - Izvješće za kolovoz -
Kolovoz je prošao, cijene u kunama su popisane za 78 proizvoda i 32 usluge. Popisivalo se na području Varaždinske županije, Sisačko moslavačke županije, Požeško slavonske županije i Karlovačke županije. Kolovoz je bio svojevrsno probno razdoblje i „snimanje“ situacije na terenu.
Službena izvješća koja će sadržavati informacije o popisanoj robi / usluzi, o cijeni, cijeni u eurima, o ispravnosti preračunavanja, o povećanju cijene i dvojnom prikazivanju cijena te poštivanju etičkog kodeksa objavljujemo tek u listopadu za rujan. Tako vam za sad donosimo više općenite informacije o tome što smo uočili tijekom kolovoza i što pretpostavljamo da bi mogao biti problem u narednom periodu obveznog dvojnog iskazivanja cijena.
Izvoditelji Razvojne organizacije zaštite potrošača popisali su cijene u gradovima: Varaždin, Ivanec, Ludbreg, Kutina, Popovača, Novska, Požega, Pleternica, Velika, Karlovac te naselje Turčin u Općini Gornji Kneginec. I to u trgovačkim lancima: Kaufland, Lidl, Spar, NTL, Konzum, Studenac, KTC, Plodine, Boso, Lonia, DM, Gavranović, u ljekarnama: Ljekarna Nives Miloš, Ljekarna Vukoja, Ljekarna Salus, u fitnes centrima: Fitness klub Play i Fitness centar Kinezis, u kemijskim čistionicama Safari i kemijska čistionica Horvat, u bankama: Zagrebačka banka i Raiffeisen banka, u restoranima/hotelima/pizzerijama: Hotel Kutina, Pizzeria Mama-Mia, restoran San Luca, restoran Vami, restoran Santa Maria i Cafe bar Perla, u frizerskim salonima: „Donna“, „Sanja i Vlasta“, „Stil“ i „Evita“, u kozmetičkom salonu Puževa kućica i pekari Klas.
Aktivnosti projekta se provode na namirnicama koje upotrebljavamo u svakodnevnom životu poput brašna, soli, kave, voća, povrća, mesa, mliječnih proizvoda, gaziranim i negaziranim te alkoholnim i bezalkoholnim pićima, grickalicama, na sredstvima za pranje i čišćenje kao i na uslugama poput servirane hrane i pića u restoranima/hotelima i sl., kozmetičke usluge, usluge frizera, banaka, kao i proizvodi namijenjeni zdravlju.
Izvoditelji su već pri prvom posjetu navedenih subjekata uočili povećanje cijena (u odnosu na prošle mjesece u godini) nekih proizvoda poput brašna, soli, mlijeka, sira, mesa i mesnih prerađevina, jaja, ulja …rekli bi osnovnih živežnih namirnica. Da li je uzrok tome uvođenje eura ili povećanje cijena energenata kao posljedice ratnog stanja u Ukrajini, to još ne možemo procijeniti. Iz mjeseca u mjesec pratiti ćemo cijene te svaku sumnju na neopravdano podizanje cijena prijaviti Državnom inspektoratu. Dokazivanje neopravdanog podizanja cijena biti će teško obzirom da nema točno određenih i propisanih situacija kada se podizanje smatra neopravdanim no uzimajući u obzir da je Vlada uvela Etički kodeks i pozvala sve poslovne subjekte da se priključe, i time obavežu da neće neopravdano podizati cijene, nadamo se da će se takve prijave o podizanju cijena svesti na minimum. Svaki poslovni subjekt koji se priključi etičkom kodeksu dobiva naljepnicu koju će moći zalijepiti na vrata i na taj način poslati poruku transparentnosti i dobre vjere kad je u pitanju podizanje cijena. Naljepnice se lijepe na vrata i svi potrošači mogu na internetskoj stranici uputiti pohvalu ili kritiku. Vjerujemo da je svim u interesu da u registru dobiju pohvalu pa će se pridržavati kodeksa.
Također se mogla uočiti poprilična razlika u cijenama istih ili sličnih proizvoda u dva različita grada ili čak dvije različite trgovine ili uslužne djelatnosti. Stoga uzmite vremena, sastavite popis namirnica/proizvoda koji su vam potrebni, prošećite po trgovinama i provjerite cijene prije kupnje istih.
Što smatramo zbunjujuće i zavaravajuće jest način dvojnog iskazivanja cijena. Iako u kolovozu još nije bilo obveze dvojnog iskazivanja, neki poslovni subjekti ipak su odlučili iskoristiti vrijeme prije obveznog iskazivanja za prilagodbu. No kako nema zakonske odredbe kako točno iskazivanje mora izgledati, samo je propisano da se mora iskazati na vidljiv način, poslovni subjekti sami određuju vizualni izgled što uzrokuje zbunjujuću situaciju kod potrošača i to u onim poslovnim subjektima koji namjerno (ili nenamjerno) istaknu cijenu u eurima a onu u kunama ispišu manjim fontom. Kako većina nas u žurbi obavlja kupnju prvo nam za oko zapne ona više istaknuta/naglašena cijena (euro u ovom slučaju) i tako u košaricu ubacimo više nego što smo planirani i budemo neugodno iznenađeni računom na blagajni. Iz tog razloga smatramo da bi cijene u kunama, za vrijeme dvojnog iskazivanja cijena, ipak trebale biti te koje bi bile naglašene a ne one u eurima, kako se potrošače ne bi dovodilo u zabludu.
Od naših odabranih poslovnih subjekata, do kraja kolovoza, Etičkom kodeksu pristupilo je približno njih desetak a sa provjerom pridržavanja načela kodeksa započinjemo u rujnu. Tako ćete već u izvješću za rujan, u listopadu moći vidjeti prve pohvale ili pritužbe na određeni subjekt, ukoliko je isti pristupio kodeksu.
Temelji za provođenje projekta su postavljeni i početne cijene su popisane a mi radoznalo krećemo u novi krug popisivanja nakon kojeg ćemo objaviti prvo službeno izvješće.
Direktorica
Gordana Lukić