Pogledajte rezultate projekta Tajni kupac u karlovačkim dućanima
Projekt je započeo u kolovozu prošle godine, a traje do isteka 2023.
Projekt Tajni kupac osmišljen je za zaštitu potrošača, a ove godine aktualno je, osim uobičajenih provjera cijena, i praćenje dvojnog iskazivanja cijena zbog uvođenja eura. Ovaj projekt provodio se u četiri županije, a nedugo je proveden i u Karlovcu. Projekt u potpunosti financira Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, provodi ga Savez udruga za zaštitu potrošača “Razvojna organizacija zaštite potrošača” iz Selnice. Početak provedbe je bio kolovoz 2023., a završetak je krajem 2023. godine. “Tajni kupac” nam je u intervjuu pojasnio o čemu se radi, što sve nadzire i prati te koji su rezultati provedenog projekta.
Što to nadzirete u trgovinama i uslužnim djelatnostima?
-Nadzirem 15-ak prehrambenih namirnica (riža, jaja, mlijeko, piletina, nešto voća i povrća, kavu) i dvije uslužne djelatnosti. Onu ugostiteljsku koja se odnosi na posluživanje pića i hrane te jednog frizera odnosno uslugu šišanja. Provjeravam je li cijena dvojno iskazana, ispravno preračunata i zaokružena.
Jeste li tijekom provođenja projekta naišli na neku nepravilnost poput neiskazivanja dvojnih cijena ili nepravilnog preračunavanja i zaokruživanja cijena?
-U samome početku projekta da, neki trgovački lanci su zaboravili istaknuti dvojno iskazivanje na pojedinim artiklima, iskreno, to su bile sitnice koje su još u rujnu 2022. ispravljene.
Što mislite, jesu li trgovci unatoč svim upozorenjima ipak iskoristili uvođenje eura za podizanje cijena ili je porast cijena uzrokovan drugim čimbenicima?
-Iskoristili su sve moguće čimbenike, a ne samo uvođenje eura. Većina trgovaca iskoristi svaku raspoloživu situaciju da podigne cijene, a razlozi koje navode su svakojaki – od inflacije, poskupljenja energenata, nestašice određenog proizvoda itd. Uvođenje eura bila je savršena kamuflaža. Sada smo u situaciji kada su cijene energenata već neko vrijeme stabilne, a cijene proizvoda i usluga i dalje rastu – zdrav razum nam govori o čemu se tu radi.
Činjenica je da su cijene od uvođenja eura drastično rasle, što ste vi primijetili kojem proizvodu i usluzi su cijene najviše porasle, ili su u više navrata rasle?
-Opće poznato je da su cijene apsolutno svega, od trgovina do uslužnih djelatnosti i komunalnih usluga, porasle. Koliko u tome ima realnih razloga procijenimo sami. Najviše puta je rasla cijena jajima, voću i povrću te sokovima – govorim o vrsti namirnica koje pratimo kroz projekt. Od usluga mogu reći da je porast cijena zabilježen samo jednom kroz ovo razdoblje praćenja i to u siječnju ove godine.
Da li bi mogli izdvojiti jedan ili dva trgovačka lanca koji su najviše/najčešće podizali cijene na području naše županije?
-Nažalost dizali su svi, kao što i sami znate. Pratio sam tri trgovačka lanca, od čega je jedan prednjačio ali na žalost i druga dva su ga brzo sustigli.
Vlada je nekoliko puta donosila odluke o ograničavanju cijena, tzv. antiinflacijski paket, jesu li se trgovci kod kojih popisujete cijene pridržavali tih odluka?
-Držali su se, ali su zato pojedinim drugim proizvodima iste vrste podigli cijene. Primjerice ograničena je cijena za mlijeko 2,8 % mm, ali je zato cijena mlijeku s manjim ili većim postotkom masti od navedenog ipak porasla.
Je li dolazilo do situacija da su trgovci zbog ograničene cijene proizvod jednostavno maknuli s polica jer im se nije isplatilo prodavati po zadanoj cijeni?
-Da. Često je to je bio slučaj s piletinom. Jednostavno na policama niste mogli pronaći cijelo pile.
Za kraj, s 1. siječnjom 2024. godine ukida se dvojno iskazivanje cijena. Koje je vaše iskustvo s terena, jesu li se ljudi navikli na euro? Strahuju li kako će usporediti cijene je li nešto poskupilo ako neće imati, pored cijene u eurima, iskazane i cijene u kunama kao orijentir?
-Mislim da je dvojno iskazivanje bila dobra stvar i u toj velikoj promjeni ipak smo svi imali neki orijentir, ali mislim da ga treba ukinuti, jer ne možemo biti vječno u fazi prilagodbe ili privikavanja, euro je naša stvarnost, sviđalo se to nama ili ne.